Måste man ha skivbolag?

Den digitala åldern har verkligen slagit igenom i alla delar av samhället, från de allra mest samhällsnyttiga funktionerna som skola och vård till underhållningsbranschen. Det finns inte någon som kunnat värja sig mot det som har kommit, och det gäller att anpassa sig efter nya spelregler eller dö. Något som speciellt musikbranschen har haft svårt att göra. Musiken har ofta varit utsatts för upphovsrättsintrång då det har varit mycket nedladdning som gjort musiklyssnande gratis. Men istället för att försöka hitta sätt att utnyttja ny teknik ville musikbranschen istället förbjuda den. Något som är omöjligt när väl snöbollen rullar.

Den nya tekniken har också gjort att något magiskt hände. Musikbranschen är inte längre beroende av att ha skivbolag som backar upp dem med marknadsföring. Det går nämligen alldeles utmärkt att göra helt själv, och får man sitt genombrott hos en liten skara människor som sprider musiken så kommer det inom kort vara många som kan lyssna på det man skapar. Med andra ord är det inte speciellt nödvändigt med skivbolag för spridning. Dock kan det behövas för paketering, budskap och inspelning, men deras roller i branschen har blivit allt mindre viktiga. Något som jag verkligen uppskattar.

Det går dock fortfarande att försörja sig på musik – bevisligen. Pengarna finns dock inte att hämta i vanlig skivförsäljning, som så många artister fortfarande hoppas på, utan här är det digitala speltjänster som gäller och framför allt bokningar till festivaler och egna konserter. Det är det som ger pengar i kassan och det är också det som är framtiden. Så släpp sargen nu alla vurmare av det traditionella och kom in i modernitetens match!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *